Algemeen
Onze bedrijfstak ondervindt in toenemende mate hinder van de Corona-crisis. Op deze pagina vindt u algemene en praktische informatie over de consequenties in de Timmerindustrie, onze Corona-nieuwsflitsen en veel gestelde vragen.
Actuele informatie
De ontwikkelingen rondom corona volgen elkaar in snel tempo op. De NBvT heeft geprobeerd om een overzicht te geven van de meeste actuele situatie. Bij voorkeur wordt er verwezen naar websites waarvan de inhoud actueel wordt gehouden.
Algemeen
- Actuele cijfers over het coronavirus
- Vragen over Maatregelen in Nederland
- Veel gestelde vragen
Werkgevers
- Informatie over overheidsregelingen voor ondernemers die getroffen zijn door de coronacrisis
- Calculator toepasbaarheid overheidsmaatregelen met bepaling effect op de financiële positie
- Mogelijke financiële regelingen voor ondernemers bij banken en leasemaatschappijen, bijvoorbeeld om op aanvraag zes maanden uitstel van aflossing te krijgen of uitstel van betaling van de leasetermijnen
VNO-NCW heeft voor de verschillende regelingen dossiers opgesteld die actuele informatie geven:
- Klik hier voor het dossier uitstel belastingen
- Klik hier voor het dossier werk en inkomen (NOW, TOZO)
- Klik hier voor het dossier financiering (TOGS, BMKB)
- Klik hier voor het dossier regels en veiligheid
- Klik hier voor een handreiking hoe veilig en gezond om te gaan met COVID-19 op de werkvloer
Bouw en techniek
- Veel gestelde vragen over omgaan met het coronavirus in de bouw en techniek, Rijksoverheid en Volandis
- Helpdesk Bouw en Techniek voor specifieke vragen
- Protocol Veilig werken in de Bouw en Techniek
- Overzicht voorlichting werknemers over werk in relatie tot arbeidsomstandigheden met toolbox-onderdelen werken op de bouwplaats en werken bij particulieren.
Timmerindustrie
- Tijdelijk beleid over betaling pensioenpremies (onder update voor werkgevers) en afdracht heffing SSWT (twee maanden uitstel op betalen facturen met een factuurdatum van 1 april tot en met 31 mei 2020)
FAQ
Hoe kunnen wij invulling geven binnen het bedrijf aan 1,5 meter afstand houden?
Het is belangrijk contact te vermijden en 1,5 meter afstand tot elkaar te bewaren. Neem de volgende aandachtspunten in acht:
- Laat de werknemer niet op het werk toe bij hoesten, keelpijn, neusverkoudheid of koorts;
- Probeer het werk zo te organiseren dat medewerkers zelfstandig kunnen werken;
- Creëer eenrichtingsverkeer in de routing als twee richtingen/passeren binnen 1,5 meter niet te voorkomen is;
- Indien de werkzaamheden dat toelaten, kan in ploegen worden gewerkt om daarmee spreiding van de werktijd te krijgen;
- Houd gespreide pauzes om het aantal mensen in de kantine te beperken, zodat men minimaal 1,5 meter van elkaar kan zitten. Wat als 1,5 meter afstand echt niet kan? Indien op korte afstand van elkaar gewerkt moet worden:
- Dichtbij elkaar werken is alleen acceptabel, als het voor het werk echt nodig is en maar kort duurt. ● Werk per keer niet langer dan 5 minuten binnen 1,5 meter van elkaar.
- Werk zoveel mogelijk in vaste koppels/teams, zodat men niet iedere dag met andere collega’s werkt. Maak regelmatig de gezamenlijk gebruikte apparatuur schoon en desinfecteer met 70% isopropylalcohol doekjes, als de apparatuur hier tegen kan.
NB: De 1,5 meter afstand geldt niet alleen in de fabriek of op de bouwplaats zelf, maar ook bij het vervoer naar én van de bouwplaats.
Hoe werkt het vervoer van en naar de bouwplaats?
Bij het samen reizen is de geadviseerde afstand van 1,5 meter niet te handhaven. De volgende stappen moeten worden gevolgd:
- Is het nodig het werk met meerdere personen te doen? Zo nee, laat het werk dan alleen doen.
- Indien het werk met meerdere medewerkers gedaan moet worden: kan een ieder met eigen vervoer komen? Zo ja, dan is het nodig dat dit georganiseerd wordt.
- Alleen als aan bovenstaande stappen is voldaan en het écht noodzakelijk is dat een autorit gedeeld wordt door meerdere personen is dit acceptabel. Het volgende is van toepassing:
- Zorg voor extra ventilatie in de auto (raampje open bij lekker weer of hogere stand van ventilatiesysteem en vermijd de recirculatiestand!);
- Gebruik allemaal een mondmasker (chirurgisch masker of FFP1 masker, voor zover verkrijgbaar);
- Zorg voor optimale hygiëne door de bedieningsmiddelen extra te reinigen (stuur, versnellingspook, deurklink, touchscreen, etc.) en regelmatig te desinfecteren met 70% isopropylalcoholdoekjes;
- Ga iedere keer op dezelfde plek zitten in de auto.
- Houd onderling zoveel mogelijk afstand in de auto, bij in- en uitstappen, etc.
Hoe moeten medewerkers zich gedragen op de bouwplaats?
In principe kunnen bouwplaatsen open blijven en kan er doorgewerkt worden. Bouwplaatsen in de openlucht vormen een verminderde kans op besmetting en de volgende aandachtspunten moeten worden gevolgd:
- Hygiëneregels moeten goed nageleefd worden, groepen tijdens schaft splitsen, extra schoonmaken van toiletten, deurklinken etc.;
- Werknemers zo veel mogelijk met eigen vervoer naar de bouwplaats laten gaan;
- De werknemers zoveel mogelijk in dezelfde teams en op dezelfde locaties laten werken;
- Contacten met externen zo veel als mogelijk beperken. Afspraken hierover maken met leveranciers en (onder)aannemers. Bijvoorbeeld leveranties buiten de bouwplaats laten plaatsvinden en onderaannemers in eigen bus laten schaften.
- Elkaar (streng) aanspreken op (gevaar onderschattend) afwijkend gedrag.
Welke mogelijkheden zijn er voor thuiswerken?
Indien de werkzaamheden van de werknemers dat toelaten, wordt aanbevolen om dat zoveel als mogelijk vanuit huis te laten doen. De werkgever heeft een zorgplicht bij de inrichting van de werkplek om ervoor te zorgen dat de werknemer de werkzaamheden op een veilige en gezonde manier kan uitvoeren. Er zijn diverse regels voor de werkplekinrichting bij beeldschermwerk. Die regels gelden uiteraard net zo goed bij thuiswerken. Want een goede ergonomische werkplekinrichting is bij beeldschermwerk nu eenmaal erg belangrijk. Daarmee zijn klachten aan het bewegingsapparaat te voorkomen. Pas daarom alle relevante aspecten van beeldschermwerk zo optimaal mogelijk toe.
Is eHerkenning nodig voor een aanvraag voor de NOW-regeling?
De NOW-aanvraag gaat via het UWV, maar op dit moment kun je nog geen aanvraag indienen. Op korte termijn komen er meer details beschikbaar. Voor de aanvraag is straks geen eHerkenning of andere vorm van authenticatie en autorisatie nodig; aanvragen doe je met je loonheffingsnummer.
Kunnen DGA's die in hun eigen BV werken ook voor zichzelf NOW aanvragen?
DGA’s, ondernemers en eigenaren worden niet in de regeling NOW meegenomen. Directeuren van BV’s wel, mits ze onder de werknemersverzekeringen vallen en daar premie voor wordt ingehouden op het loon.
Meer weten?
Via de onderstaande pagina’s kunt u meer relevante informatie vinden:
- Wegwijzer voor ondernemers Compacte wegwijzer voor ondernemers die zijn getroffen door de coronacrisis. Wat doe je als je minder werk hebt voor je personeel of bijvoorbeeld je belastingen niet op tijd kunt betalen? Link
- Veel gestelde ondernemersvragen De kamer van koophandel heeft een aantal vraag en antwoorden verzameld die leven bij ondernemers. U vindt deze hier.
Verstuurde Nieuwsflitsen
Vrijdag 1 mei
Donderdag 16 april
Woensdag 8 april
Vrijdag 3 april
Maandag 30 maart
Vrijdag 27 maart
Maandag 16 maart