Benchmarken, waarom zou ik?
Inzicht in de markt en economische ontwikkelingen zijn van belang voor elke branche. De NBvT heeft een benchmark – een soort conjunctuurmonitor- opgezet voor de Sectie Kozijnen. De gemiddelden qua prijsontwikkeling, werkvoorraad, omzet etc. worden in kaart gebracht en individuele lidbedrijven krijgen zo hun eigen positie ten opzichte van die gemiddelden inzichtelijk.
Rob van den Oudenrijn, van lidbedrijf Timmerfabriek Van den Oudenrijn geeft aan wat hij heeft aan deelname aan deze benchmark.
Maandelijks 5 minuten werk voor belangrijke inzichten
“Misschien lijkt het veel werk, maar als je er even voor gaat zitten en het vervolgens bijhoudt, dan valt het best wel mee. Zeker als je het voordeel dat je er mee kunt doen meerekent. Ikzelf vul één keer per maand de vragenlijst van de benchmark in. Hiervoor moet ik wat sommetjes maken. Sowieso bekijk ik eens per maand de cijfers zelf altijd al, dus deze aanvulling is dan snel gedaan. Het kost me zo’n 5 minuten.
Beter onderhandelen en commercieel voordeel
Wat ik er voor terug krijg is maandelijks inzicht. Ik kan ons bedrijf vergelijken met de branche. Het leuke is dat je er vooral commercieel voordeel uit kan halen. Zo krijg ik een globaal antwoord op vragen als:
- Hoe lang zitten bedrijven vol met opdrachten?
- Hoe snel zijn ze er aan toe om aan nieuwe projecten te beginnen?
- Hoe lang zijn de levertijden in de markt momenteel?
Je begrijpt dat ik daar in gesprekken met klanten mijn voordeel mee kan doen. Ik ken dan ongeveer mijn positie ten opzichte van andere aanbieders qua levertijd. Klanten willen je nog wel eens ‘bang maken’ door te schermen met andere aanbieders bijvoorbeeld. Maar weet ik dat de rest vol zit met werk, dan kan ik daarop anders reageren. Het makkelijker laten lopen, want het wordt dan moeilijker voor de klant om een werk onder te brengen. En andersom natuurlijk ook. Zonder die achtergrondkennis ga je zo’n gesprek toch anders in. Het geeft me een betere onderhandelingspositie.
Dat geldt ook voor levertijden. Wij zeiden eigenlijk altijd dat we in ‘één week minder dan de markt kunnen leveren.’ En dan had je het werk vaak ook wel te pakken. Maar er verandert veel in de markt, dankzij automatisering van de productie bijvoorbeeld. Tien jaar geleden leverde de branche in gemiddeld 6 weken, nu kunnen sommigen het al in 6 dagen. Dit soort informatie krijg je vanuit de benchmark gepresenteerd. Je houdt op deze manier, ook in snel veranderende tijden, de vinger goed aan de pols.
Onze positie in de markt
Het is sowieso ook prettig om een gevoel te krijgen bij hoe je zelf presteert in de markt. Kijk, ik zit in best wat besturen en samenwerkingsverbanden, dus ik spreek ook veel collega’s. Dan worden de zaken soms toch wat rooskleuriger of zwartgalliger voorgedaan dan ze in werkelijkheid misschien zijn. Daarnaast heb je de informatie dan ‘van horen zeggen’. Voor je het weet hobbel je in de waan van de dag jaren door op dezelfde weg, denkend dat het allemaal toch wel hetzelfde blijft. Ik kijk regelmatig een jaar terug bijvoorbeeld. Zo weet ik of er verschillen zijn ten opzichte van toen. Hoeveel meer of minder ik voor mijn hout betaal bijvoorbeeld. Of hoe het met de werkvoorraden staat. De verschillen zijn groter dan je denkt! De benchmark geeft je feitelijk inzicht. Je kunt alles anoniem invullen, dus dan gebeurt het ook eerlijker.
Je kunt aan de hand van de informatie uit de benchmark je eigen prestaties als bedrijf meten met de rest. Het gaat over bewustwording. Zo kun je ook je zwakkere punten ontdekken. Bijvoorbeeld als je kijkt naar de ziekteverzuimpercentages. Het is prettig te weten of je meedoet met het gemiddelde. Als je afwijkt in positieve of negatieve zin, ga je ook sneller oorzaken herleiden. Het brengt dus ook meer rust in het ondernemen.
Temperatuurmeter van de markt
Eigenlijk is het dus de temperatuurmeter van de markt. Het zou daarom goed zijn als alle collega-lidbedrijven meedoen. Niet alleen voor de relevante branche-informatie, maar ook om je blik meer op buiten te richten. We zijn in onze branche nog altijd teveel productgericht in plaats van commercieel bezig. Teveel in onszelf gekeerd in plaats van naar de buitenwereld. Het inzicht uit de benchmark helpt je ook in het ‘ondernemen’. Je kunt er veel en snel van leren. En elkaar scherp houden!
Het liefst zou ik de ‘solvabiliteit’ en ‘het resultaat na belasting’ nog toegevoegd zien. Kozijnen maken is een mooi vak, maar het gaat er tenslotte om wat we verdienen onderaan de streep. Inzichten daarover geven ons als branche samen ook belangrijke signalen. Het gebeurt allemaal anoniem, dus dat is geen argument. Trouwens de meeste gegevens moet je toch al doorgeven aan de KVK bijvoorbeeld. En je kunt wel branche-informatie krijgen van de banken, maar dan gooien ze bijvoorbeeld timmerfabrieken en aannemingsbedrijven op een grote hoop. Je inzicht is dus nooit zo zuiver als vanuit een branche-eigen benchmark.
Ik zou het tenslotte prettig vinden als we naast de maandelijkse rapportage, ook jaarlijks terug kunnen blikken. Zodat we branche-breed ook daadwerkelijke resultaten van het vorige jaar kunnen vergelijken. Dan worden we als branche nog ondernemender en - niet onbelangrijk - dwingen we ons meer vanuit de markt en klanten te redeneren, in plaats van de laatste nieuwe kozijntechnieken.”