Een branchevereniging, is dat nog wel van deze tijd?

maandag 31 augustus 2015

Al jarenlang werk ik bij de NBvT en zie ik de wereld om ons heen, maar ook de industrie veranderen. De NBvT, als branchevereniging, beweegt mee met de veranderingen. Het ene moment wat meer dan het andere. Eén van de veranderingen de afgelopen jaren is bijvoorbeeld de naamsverandering van Nederlandse Bond van Timmerfabrikanten naar Nederlandse Branchevereniging voor de Timmerindustrie. Is het veranderingsproces tot nu toe voldoende geweest om de leden zo optimaal mogelijk van dienst te zijn? Past een branchevereniging nog wel in de tijd waarin we nu leven? De tijd van de snelle verandering.

Over het algemeen blijkt dat brancheverenigingen op dit moment veel problemen ondervinden bij het werven, het binden en het behouden van hun leden. De reden hiervoor ligt in het feit dat we leven in een tijd waarin heel veel heel snel verandert. Markten veranderen, maar denk ook aan de digitale wereld die zijn intrede heeft gedaan en de wereld totaal heeft veranderd. Brancheorganisaties moeten mee in deze snelle, veranderende wereld om hun bestaansrecht te behouden.

Waar komen we vandaan

De meeste brancheorganisaties zijn in het verleden (de NBvT bijna 70 jaar geleden) ontstaan door de vereniging van bedrijven met gedeelde belangen, maar ook om een collectief voordeel te behalen. Samen sterker en de organisatie stond voor haar leden. De brancheverenigingen groeiden, de NBvT tot 260 leden in hoogtij dagen. De verenigingen werden ambitieuzer, verleenden meer diensten en zorgden bijvoorbeeld voor regelgeving op hun vakgebied. Dit leek allemaal goed te gaan, totdat ….

Alles veranderde

Mensen en dus ook bedrijven kregen toegang tot een onbeperkte bron van informatie door de komst van het internet. De wereld werd en wordt hiermee transparanter. Langzaam worden bedrijven steeds bewuster en vinden zelf antwoord op vragen en oplossingen voor problemen. Dit met als gevolg dat de maatschappij individualiseerde en leden zich eigenlijk steeds minder verbonden voelden met een branchevereniging.

En dan ook nog een crisis

Bovenop de ontwikkelingen als gevolg van internet, deed in 2008 de crisis haar intrede. Ledenaantallen namen af en daarbij werden bedrijven kritischer richting overheid, instanties, maar ook richting brancheverenigingen. Wat doet die branchevereniging nou eigenlijk voor ons? Wat is de toegevoegde waarde? Een vraag die voor de crisis niet echt leefde.

Tijd voor verandering

Een verandering doorvoeren binnen een vereniging en ook nog binnen genoemde ontwikkelingen is een behoorlijk ingrijpend proces. De vereniging moet weer echt relevant en waardevol worden en er zijn voor haar leden. Tijd voor herpositionering en waarde  creatie. Met andere woorden zal een branchevereniging weer moeten kijken naar het waarom, gevolgd door het hoe en dan pas het wat. Want hetgeen de leden van een vereniging bindt, is het ‘waarom’.

Wat streeft de NBvT na voor de toekomst?

Ook binnen de NBvT is in 2013 een veranderingstraject opgestart om het waarom, hoe en het wat in één lijn te krijgen. Onder begeleiding van een extern bedrijf zijn groepen leden geconsulteerd om erachter te komen wat zij nou echt belangrijk vinden. Dit klinkt natuurlijk makkelijk, maar in het verleden was het natuurlijk gebruikelijk dat de NBvT wel wist wat belangrijk was voor haar leden. Het ingezette traject was dus anders, ‘veranderingstraject’. Kijken door de ogen van de leden.

De vereniging in 2020

Naast vier speerpunten, werd door de leden ook de ambitie uitgesproken om als NBvT in 2020 het platform voor hout in de bouw te zijn voor haar leden, maar ook voor marktpartijen, overheid en overige stakeholders. Hierbinnen stellen de leden een hechte samenwerking binnen de keten, het delen van kennis, het verenigen en binden van leden, de grondstof en efficiëntie binnen de bedrijfskolom centraal.

Een verschuiving van de rol van de vereniging

Deze ambitie betekent een verschuiving van de rol van de NBvT. De NBvT staat niet langer voor haar leden, maar achter haar leden. Het zal een transitie zijn van organiseren en uitvoeren, naar het faciliteren en waarmaken. Van communicatie richting de leden, naar interactieve communicatie, communicatie tussen leden onderling, maar ook interactieve communicatie met marktpartijen etc. Inspireren, activeren, versterken en verbinden, de kerntaken van een vereniging die klaar is voor de toekomst.

En ja, een branchevereniging is zeker nog van deze tijd en de toekomst, maar dus wel in een veranderde rol.

 

afbeelding van company
Door: 
company
Categorie(ën):