Toelevering online: klaar voor de toekomst!
(met medewerking van Niek Wopereis en David Kamphuis)
Online community. Weer zo’n Engelse term en zo lekker vaag ook. Voor de meeste mensen krijgt zo’n term al snel een eigen invulling. Bij ons, bij Nijhuis Toelevering Online, betekent ‘online community’ dat we aan het bouwen zijn aan een groep tevreden online klanten. Dat doen we door kwaliteit te leveren en de klant onderdeel te maken van het bedrijf. De klant stuurt namelijk voor een steeds groter deel onze werkplaats aan. Laat me dat uitleggen.
Op 17 mei 2017 is onze site www.toeleveringonline.nl live gegaan. Op deze site kunnen klanten, vaak ZZP-ers in de bouw, kleine aannemers en particulieren, het door hun gewenste kozijn samenstellen. De maat, de kleur, het aantal, kortom alle details worden op de site nauwkeurig door de klant ingevoerd. Op het moment dat de klant bestelt, zet de klant met een druk op de ‘verzend’ knop in feite de machines op onze werkplaats aan en worden de leveranciers geïnformeerd. Wij garanderen dat we de bestelling in vijf werkdagen en met een laagste prijsgarantie bij de klant afleveren, waar en wanneer hij wil.
Uitdagend en vernieuwend! Ons bedrijfsmotto is niet voor niets: iedere dag een beetje beter. We gingen natuurlijk niet over één nacht ijs. Het kost tijd en veel inzet om zoiets goed neer te zetten.
Hoe is dit alles begonnen vraag je je misschien af? In 2015 ben ik bij Nijhuis begonnen. Destijds waren we al druk bezig met kijken of de interne processen sneller konden. Tot voor kort duurde het toch zeker acht tot tien weken voordat de klant het bestelde kozijn in handen had. Op zich is een kozijn machinaal in ongeveer drie uur gemaakt. Maar er hangen zoveel processen mee samen. Van de tekening, tot de inkoop van geschikt hout en het reken- en planwerk. Voor grote projecten was die doorlooptijd, uiteraard, nog langer. We stelden onszelf de uitdagende vraag: konden we die doorlooptijd omlaag krijgen? In 2016 begon Niek Wopereis bij ons op kantoor. Niek: ‘ik was, vanuit mijn studie, heel geïnteresseerd in het verkorten van de productieprocessen. In samenwerking met Nijhuis heb ik mijn onderzoeksvraag voor mijn scriptie als volgt geformuleerd: kunnen we binnen 24 uur een kozijn produceren en leveren?’ Het was een studie naar de haalbaarheid; wat zouden we moeten en kunnen veranderen als we die 24 uur productie- en levertijd zouden willen bereiken? Door de studie van Niek kregen we helder zicht op de bottlenecks. David Kamphuis kwam in verband met een onderzoekstage bij ons werken. Hij heeft samen met ons onderzoek gedaan naar wat de doelgroep wilde, waar behoefte aan was. Uit dat onderzoek bleek dat de klant in deze online tijd steeds meer snelheid wenst en verwacht. We wilden kijken of we meer naar het Bol.com of Coolblue model konden toegroeien: de klant bestelt online en binnen afzienbare tijd is het product gebruiksklaar afgeleverd. David: ‘toen ik startte op kantoor stond al aardig wat vast. Maar er was nog genoeg te doen. Toen, na al dat werk, de eerste bestellingen binnenkwamen was dat echt bijzonder!’
De scriptie van Niek en de onderzoeksstage van David gaven ons veel aanknopingspunten om het proces strakker te organiseren. Die 24 uur is misschien nog wat te optimistisch, maar het is wel onze droom!
Er bestaat een geautomatiseerde koppeling tussen de online omgeving en de machines. Wanneer een klant op onze site een kozijn samenstelt, naar eigen wens en op maat, dan komt de order bij ons binnen. De klant heeft op het online formulier aangegeven of hij de order door ons wil laten checken In dat geval belt iemand van kantoor om samen met de klant de bestelling te bespreken en door te rekenen. Als de klant de order niet laat checken gaat de opdracht direct door naar de fabriek. Met het definitief maken van de order, gaat de machine draaien. In de fabriek is het proces zo ingesteld dat een van de werkstations de order direct oppakt zonder dat het ten koste gaat van de lopende projecten.
In feite stuurt de online klant dus een deel van onze machines en menskracht aan. ‘Jouw online timmerwerkplaats’ is dan ook waar we mee adverteren! Natuurlijk moesten ze op de vloer wel even wennen. Een kozijn is een gestandaardiseerd product en je weet tegelijk nooit wat er op welk moment binnenkomt. Nu iedereen wat meer gewend is en het lekker loopt zijn de jongens zeer te spreken over de online opdrachten. Ik hoor zelfs al regelmatig dat ze het liefst nog vaker voor de online klanten werken; het maakt het werk ook heel afwisselend en uitdagend.
Behalve met de werkvloer vergt deze aanpak ook een zeer goede afstemming en samenwerking met onze toeleveranciers. Die moeten natuurlijk wel willen en kunnen meewerken. Gelukkig is het contact met onze partners in de keten heel goed. We zitten eens in de twee maanden met al onze leveranciers om tafel en laten de voortgang zien. Zij zijn ook enorm enthousiast en zien dat deze manier van werken potentie heeft!
We werken allemaal samen om zo snel mogelijk de kwaliteit te leveren die men van Nijhuis gewend is en dat tegen een zeer concurrerende prijs. Dit heeft de toekomst, dat weet ik zeker!
Ik ben heel benieuwd wat jij ervan denkt! Je kunt mij of mijn collega’s bereiken op info@toeleveringonline.nl en telefoonnummer 085 8085 030.
Joris Roelink, 32 jaar, woonachtig in Hengevelde en is getrouwd met Marlou. Joris is bij Nijhuis Toelevering o.a oprichter van Toelevering Online. Joris heeft Bedrijfskunde HBO en commerciële marketing en communicatie gestudeerd.