Zeg wat je doet en doe wat je zegt!
Tijdens de laatste masterclass die ik volgde op mijn vakgebied werd ik weer overspoeld met voorbeelden van de zogenoemde ‘old school-marketing’, waar iedereen tegenwoordig hartelijk om lacht. Schreeuwerige TV-commercials, advertenties en andere ‘verkooppraatjes’ waarin duidelijk wordt gemaakt hoe goed het product of de dienst is die wordt aangeboden. De deelnemers aan de masterclass schudden zuchtend hun hoofd. Marketing is niet langer een trucje wat je een reclamebureau voor je kunt laten uitvoeren. De ontvangende partij gelooft niet zomaar meer iets wat via massamedia geïnjecteerd wordt. Waarom eigenlijk niet?
Lange tijd werd gedacht dat het makkelijk was om de grote massa te beïnvloeden en te sturen. Men was van mening dat ontvangers accepteerden wat via bijvoorbeeld massamedia werd voorgeschoteld. En dat was ook gedeeltelijk zo, als je maar zo vaak mogelijk vertelde dat een product geweldig was, werd de klant wel overtuigd en werd het product uiteindelijk ook aangeschaft.
Verleden tijd
Met de komst en enorme groei van internet en social media behoort deze manier van verkopen definitief tot de verleden tijd. Mensen kunnen namelijk zelf online informatie vinden, ervaringen van anderen raadplegen, advies vragen of discussiëren over bepaalde producten of diensten met iedereen, zowel nationaal als internationaal. Onderzoek wijst namelijk uit dat het oriëntatieproces voornamelijk, ongeveer 70%, online verloopt en dit percentage zal alleen nog maar toenemen. Door de komst en groei van het internet en de sociale media moet je als bedrijf of organisatie echt waarmaken wat je zegt/belooft.
Revolutie
De razendsnelle ontwikkelingen op communicatief gebied in combinatie met de veranderingen binnen onze branche kunnen we bijna een revolutie noemen. Sinds 2008 is er geen sprake meer van groei, is de onderlinge concurrentie gegroeid en is voldoende werk binnen halen en succesvol blijven een behoorlijke uitdaging. Op dit moment is dat, ondanks dat we weer de goede kant op gaan, nog steeds een uitdaging door de ‘revolutie’.
Voor de revolutie
Voor 2008 was de vraag naar woningen, kantoren, scholen etc. zo groot, dat de orders, zonder veel (marketing)inspanning wel binnenstroomden. Men had niet echt tot doel de klantenkring uit te breiden, omdat men veel meer bezig was om aan de productievraag van de klant te voldoen. Maar dat is nu echt anders!
Wat nu dan?
Afnemers worden niet meer bereikt door allerlei middelen (bijvoorbeeld TV-commercials) en kanalen met overtuigende boodschappen, afnemers worden niet gevonden door de producent. De afnemer vindt zelf de leverancier of producent, ONLINE. Het is dan ook van enorm belang dat bedrijven relevante informatie online beschikbaar hebben waar hij of zij naar op zoek is. Deze informatie moet dan ook beschikbaar zijn daar (het kanaal) waar de afnemer zich (online) bevindt. Afnemers oriënteren, vergelijken en maken op basis van voor hen belangrijke argumenten keuzes en nemen niet zomaar iets aan wat heel hard wordt geroepen.
Klantgericht, relevant en eerlijk, marketing van nu
Door de transparantie van internet en de social media ligt alles onder een vergrootglas. Je kunt van alles van de daken schreeuwen, maar als je wat je zegt niet waarmaakt, prikt de consument, klant of opdrachtgever daar zo doorheen. Maar dat niet alleen, goede én slechte ervaringen worden online gedeeld. Reviews en aanbevelingen online worden steeds belangrijker en dat gaat heel snel. De mens is een emotioneel wezen met soms onlogische meningen en maken bijna altijd (90%) beslissingen op basis van emotie. De mens, de consument, de klant, de opdrachtgever bevindt zich online, leest reviews, ervaringen………. Dus vergeet nooit ‘zeg wat je doet, maar doe ook echt wat je zegt’.
Tip: een inspirerend boek met veel voorbeelden uit de bouw-, installatie- en vastgoedbranche over marketing van nu en ‘online marketing in de bouw’ is het boek van Inge Sijpkens en Sascha Murk.