Gedragsverandering door een stroomstoot?

maandag 07 maart 2016

Ja maar, daar heb ik geen tijd voor! Ja, maar dat regelen jullie toch allemaal! …. Ja maar, daar ben ik te oud voor! …. Ja maar, daar heb ik geen budget voor! …. Deze uitspraken heb ik de laatste maanden vaak gehoord als ik het marketing- en communicatieplan presenteerde aan de leden van de Branchevereniging voor de Timmerindustrie.

Vooral als ik benadruk dat het plan niet alleen een feestje van de medewerkers van de branchevereniging is, maar dat ook van de leden zelf medewerking wordt verwacht. Het plan brengt een behoorlijke shock teweeg onder de zeer vakbekwame en veelal techniekgerichte leden, want het roer moet om! De online presentatie van de industrie, de mooie producten die voortkomen uit de industrie en het eigen bedrijf, is in deze tijd van levensbelang. Maar hoe transformeer je die ‘ja, maar-gedachte’ in een ‘ja, en-gedachte’? Want wat als het wel lukt?

Tijden veranderen, dus moet ook je focus veranderen

In een razendsnel tempo verandert de wereld om ons heen, de bouw, de industrie, de markt etc. En die verandering stopt niet, die gaat alleen maar sneller. Dus ook hoog tijd om marketing en communicatie aan te laten sluiten bij deze tijd en het veranderde oriëntatieproces van de markt.

  • Van alleen maar zenden, naar interactie
  • Van alleen offline communicatie naar een goede mix van off- en online communicatie

Met voor onze industrie de nadruk op online! Zoek maar eens op internet naar bijvoorbeeld kozijnen, dan begrijp je waarom ik hier samen met de leden van de NBvT verandering in wil brengen.

De intrede van de digitale wereld heeft echt alles veranderd! Niet alleen de vereniging, maar ook de leden moeten mee in deze digitale wereld. Een sterke online positie van de industrie en haar producten is van levensbelang. De ‘ja, maar-gedachte’ is in dit geval levensbedreigend.

Definitieve streep onder verleden

De timmerindustrie heeft het stempel ‘ambachtelijk’ en ‘traditioneel’, waarbij men direct een beeld in het hoofd krijgt van een sterke man met een hamer en spijkers, die op een ambachtelijke wijze een kozijn maakt. De veranderingen van de afgelopen jaren hebben uiteraard binnen onze industrie ook gezorgd voor een transformatie van een arbeidsintensief naar zeer geavanceerde, hightech en computergestuurd productieproces. Waaruit nog steeds dat mooie ambachtelijke houten product voortkomt. Want daarvoor is veel aandacht van onze leden, dat is waar hun hart ligt. Maar het is ook wenselijk dat de producten verkocht worden en om de liefde voor het product over te brengen op anderen. De huidige tijd vraagt daarom online aandacht voor de industrie, het individuele bedrijf en het mooie, warme product. Dus op de juiste manier inspelen op de zoekopdrachten, het oriëntatieproces en de behoefte van afnemers.

Aandacht voor iets anders dan productie. ‘Ja, maar daar heb ik geen tijd voor…’ Het komt zo makkelijk over de lippen. Alles bij het oude laten kan niet meer. Het productieproces is toch ook veranderd?

Verandering in de timmerindustrie een bedreiging?

De ‘ja, maar-gedachte’ is eigenlijk ontwijkend gedrag. Gedrag dat voortkomt uit angst, angst voor het onbekende. Hoe fijn is het om alles 100% onder controle te houden? En controle houden is natuurlijk vrij eenvoudig bij alles wat je al jarenlang routinematig en volgens vaste procedures doet. Want wees eerlijk, iedereen heeft wel eens angst voor het onbekende.

Als je je laat leiden door angst en dus niet inspeelt op veranderingen, doorkabbelt zoals je het nu doet, dan sta je de ontwikkeling, creativiteit en groei van zowel jezelf als jouw bedrijf in de weg. Het wordt tijd dat je ‘nieuwe’ marketing en communicatie gaat zien als kans. ‘Ja, maar dat past niet bij mij’, ONZIN! Een kozijn kun je ook aanpassen aan je eigen wens en maatvoering, dus de online presentatie van je bedrijf of jouw product kan ook zo worden ingericht dat het bij je past!

Als ondernemer wil je je horizon verbreden en elke kans benutten, vooral de kansen waarmee je waarde kunt creëren voor jezelf, jouw bedrijf en de omgeving. ‘Ja, maar….’ past daar niet bij.

Ja, maar-stoeltje

Verandering in denken en gedrag kost tijd, maar zoals ik al zei ‘de wereld verandert in een razendsnel tempo’ en daarin moeten we mee, allemaal. Dus de verandering moet ook snel. Hoe krijg ik iedereen snel om van de ‘ja, maar-gedachte’ naar de positieve ‘ja, en-gedachte’?

Kunstenaar Daan Roosegaarde ontwikkelde een stoel om het ja-maaren af te leren. Echt, het is waar. De ‘Ja, maar-stoel’. Speciaal voor iedereen die om verschillende redenen chronisch tégen is, aangeeft dat iets niet kan en de gevleugelde woorden ‘ja, maar …’ te vaak in de mond neemt. De stoel geeft een korte, maar zeer effectieve stroomstoot af bij negatief gedrag. Misschien is het een idee dat ik bij de volgende presentatie van het marketing- en communicatieplan de zaal vol laat zetten met ‘ja, maar-stoelen’!

Ja-maar-stoelen

Ik houd me toch liever vast aan mijn overtuiging dat als ik, samen met de voorlopers binnen de industrie, laat zien dat het echt werkt, de leden zelf de ‘ja, maar-gedachte’ loslaten en graag helpen de online positie van de industrie, het individuele bedrijf en het mooie product te versterken.

Ja, het gaat echt lukken! Help je mee?

Bron: BouwKennisBlog

afbeelding van company
Door: 
company
Categorie(ën):